Aktuelt, Uttalelser
Vårt syn på Statsbudsjettet for 2025
Biomarint forum har den siste uken kommet med viktige innspill til tre stortingskomiteer i forbindelse med Statsbudsjettet for 2025. I de muntlige høringene i finanskomiteen, næringskomiteen og energi- og miljøkomiteen har vi bl.a. fokusert på grunnrente i havbruk til havs og CO2-avgift i fiskeflåten.
– Jeg er glad for at vi i Norge har et åpent parlament som ønsker å lytte til de som har skoene på før man vedtar Statsbudsjettet for neste år. Det er en viktig verdi i den norske modellen og gjør at budsjettet enda bedre kan legge til rette for økt verdiskaping og trygge arbeidsplasser i fiskeri- og havbruksnæring, sier Jørn Prangerød, sekretariatsleder i Biomarint forum.
Spørsmålet om grunnrente i havbruk til havs må avklares tydeligere
I høringene med finanskomiteen og næringskomiteen la vi vekt på at spørsmålet om grunnrenteskatt for havbruk til havs må avklares tydeligere.
Biomarint forum ga i fjor Menon og Sintef i oppdrag å lage en verdikjedeanalyse av havbruk til havs. Den viser et potensial for årlig verdiskapning på 14 mrd. kroner og 7 400 arbeidsplasser. Det tilsvarer 1/3-del av dagens havbruksproduksjon.
– Ikke minst vil utbygging av havbruk til havs være viktig for leverandørindustrien når effektene av oljeskattepakka går ut på dato i 2026-27, sa Prangerød i høringen.
I Statsbudsjettet for inneværende år «avklarte» regjeringen at det ikke er grunnlag for at havbruk til havs skal omfattes av grunnrenteskatt. Realiteten er imidlertid at aktørene må ta høyde for at det kan bli innført grunnrenteskatt senere, som i kystnært havbruk, når lønnsomhet er vist.
– Det er ingen hemmelighet at Biomarint forums medlemsorganisasjoner er delt i synet på grunnrenteskatt, men vi er enige om en ting og det er at når den først er innført så må den gjelde også til havs. Hvis skatten innføres fra dag en og er nøytral vil det dempe risikoen og sørge for at lønnsomme prosjekter faktisk blir realisert, sa Prangerød.
Økt CO2-avgift vil bidra til bunkring utenfor Norge
Den opptrapping av CO2-avgiften som Stortinget har lagt opp til frem mot 2030 (nå også for fiske i fjerne farvann), vil føre til økt bunkring av drivstoff med lav eller ingen avgift utenfor Norge for de som har mulighet til det. Det vil bidra til å fremme landinger av norsk fisk i utenlandsk havn. Som igjen vil gi redusert aktivitet i fiskeindustrien i Norge.
Screenshot: Stortingets nett-TV
– Vi er derfor glad for at regjeringen i budsjettet foreslår å øke kompensasjonsordningen for fiskeflåten. Det hjelper litt, men det er en utfordring at fiskeflåten ikke vet om de blir kompensert før i budsjettet for året i etter. Stortinget burde derfor avklare kompensasjonen for 2025 i Statsbudsjettet for 2025, slo Prangerød fast overfor stortingspolitikerne i høringen.
Les hele Biomarint forums innspill til Stortingets næringskomite her: